Kennisbundel eHealth in de langdurende zorg

Vilans

Achtergrond en context

Informatie over relevante ontwikkelingen op het gebied van eHealth.

Landelijk beleid

Binnen vijf jaar moet 80% procent van de mensen met een chronische ziekte direct toegang hebben tot bepaalde medische gegevens (waaronder medicatie-informatie, vitale functies en testuitslagen) en ze kunnen gebruiken in mobiele apps of internetapplicaties. Aldus minister Schippers in de kamerbrief over e-health en zorgverbetering uit 2015. De ambitie is verder dat 75% van de mensen met een chronische ziekte en kwetsbare ouderen binnen 5 jaar zelfstandig metingen kan uitvoeren, vaak in combinatie met gegevensmonitoring op afstand door de zorgverlener. Ook zegt het kabinet dat binnen 5 jaar iedereen die thuis zorg en ondersteuning krijgt, via een beeldscherm 24 uur per dag contact moet kunnen zoeken met een zorgverlener. Uit de jaarlijkse eHealth monitor van Nictiz en Nivel blijkt dat de toepassing van eHealth achterblijft op de ambities en doelstellingen van het kabinet.

Opkomst van consumententechnologie

De tijd dat je voor elektronische hulpmiddelen afhankelijk was van de inzichten van de zorgverlener of van het inkoopbeleid van de thuiszorgwinkel is voorbij. Je hoeft de Gamma of de Mediamarkt maar binnen te lopen en je wordt overspoeld met apparaten die het leven makkelijker en veiliger maken, ook als je zorg en ondersteuning nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een camera die bewegingen registreert, een robotstofzuiger, rookmelders of een draadloze bediening voor de verlichting. Ook het aanbod van gezondheidsapps voor je smartphone groeit per dag. En dan hebben we het nog niet eens over alle innovatieve mogelijkheden via internet.

Grote bedrijven versus startups

Om een product te ontwikkelen dat de zorg kan helpen - of zelfs op zijn kop zetten - hoef je geen grote multinational te zijn. De ontwikkelingen komen net zo vaak van kleine innovatieve bedrijven die net zijn opgericht. Kenmerken van zo’n startup: ze ontwikkelen een haalbaar en schaalbaar product op basis van een nieuw of vernieuwend businessmodel. Een mooi voorbeeld is thuisafgehaald.nl: een handige app waarmee je kunt laten weten dat je eten kookt voor of wilt afhalen bij mensen in je buurt (haalbaar) en die inmiddels door vele duizenden mensen - ook veel ouderen - gebruikt wordt (schaalbaar). Een ander voorbeeld is Scanadu.com. Dit bedrijf heeft een apparaatje ontwikkeld waarmee je thuis je vitale functies kunt meten. Goedkoop en snel.

scanadu

Natuurlijk hebben kleine bedrijven ook middelen nodig om te groeien maar de basis kan vaak gelegd worden zonder enorme investeringen. Soms letterlijk vanaf een zolderkamer. De meest kansrijke concepten en startups worden vaak overgenomen door grote bedrijven als Facebook en Google. Zij hebben het vermogen producten in korte tijd snel te laten groeien en gericht bij enorme groepen mensen onder de aandacht te brengen. Zo kunnen nieuwe ideeën in korte tijd op grote schaal worden ingezet.

Bekijk het overzicht consumentenelektronica voor zorg.

Zichzelf versterkende beweging

De technologie wordt steeds goedkoper, sneller, slimmer en kleiner. De mogelijkheden van smartphones, digitale platformen en mobiele apparaten die je bij je draagt (de zogenoemde wearables) zijn nog lang niet uitgeput. Sterker nog, met elke innovatie ontstaan weer nieuwe mogelijkheden. De beweging versterkt zichzelf. Er zijn zelfs wetenschappers die ervan overtuigd zijn dat we op een punt komen waarop de technologische vooruitgang zo snel gaat dat kunstmatige intelligentie de menselijke intelligentie voorbij streeft. Dat noemen we 'singulariteit'. Een futuristisch beeld dat wetenschappelijk niet te bewijzen is. Maar wat we wel kunnen vaststellen is dat de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt, nog nooit zo hoog is geweest als nu.

Technology singularity timeline

Deel deze pagina Facebook Twitter LinkedIn E-mail