Kennispleinen Vilans bron van betrouwbare kennis voor langdurige zorg
Gepubliceerd op: 04-02-2025
Vilans geeft op een actieve en innovatieve manier invulling aan de digitale kennisinfrastructuur voor de langdurige zorg. Het biedt betrouwbare en actuele informatie aan via zijn online kanalen, waaronder kennispleinen. En het zoekt voortdurend naar manieren om die informatie nóg beter op maat naar de gebruiker te brengen. De verwachting is dat AI hierin in de komende jaren een grote rol gaat spelen.
De zorgverleners in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en zorg voor chronisch zieken weten de kennispleinen van Vilans uitstekend te vinden. Jaarlijks weet het op zijn verschillende websites zo’n 6,5 miljoen mensen te bereiken en dat heeft een goede reden. 'Wij zijn de kennisorganisatie voor de langdurige zorg en in die rol worden we ook herkend', zegt Leonoor Ahrens, digital productmanager bij Vilans. 'De laatste jaren hebben we er veel werk van gemaakt om de kennis die we samen met partners ontwikkelen, duurzaam te verspreiden via één contentmanagementsysteem. Het voordeel is dat alle kennis op één plek staat en van daaruit kan worden gedeeld naar doelgroepen via kennispleinen zoals Zorg voor Beter, Kennisplein Gehandicaptenzorg en Waardigheid trots voor de toekomst. Zo kan iedereen er gebruik van maken.'
Snel en efficiënt informatie aanbieden
Hiermee kunnen gebruikers snel en efficiënt alle informatie vinden waarnaar zij op zoek zijn. 'Die informatie is heel breed', zegt Nanda de Vries, informatiemanager bij Vilans. 'We bieden inhoudelijke informatie over alle zorginhoudelijke onderwerpen waarmee de zorgverleners in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg te maken hebben. Welke mogelijkheden biedt digitale zorg voor het werk? Hoe implementeer je die? Hoe ga je het gesprek aan met iemand met dementie? Hoe ga je om met de Wet zorg en dwang? We volgen nauwgezet de actualiteit. In de covidperiode hebben we bijvoorbeeld heel veel praktische informatie geboden over hoe de sector daarin het best kon handelen. En als er nieuwe regels zijn, geven we snel duiding over wat die voor de zorgverleners betekenen. De informatie kan heel klein en praktijkgericht zijn, maar kan ook op beleidsniveau relevant zijn voor bestuurders.'
Betrouwbaarheid als basis
Een van onze beloftes van Vilans is dat kennis die het biedt betrouwbaar is. 'We delen kennis pas als deze aan de kwaliteitseisen voldoet', vertelt Ahrens. 'In de overvloed aan informatie die overal en nergens staat, is het moeilijk te bepalen wat waar is en wat desinformatie is. Ook willen we dat onze kanalen veilig en inclusief zijn. Zo factchecken en modereren we onjuiste of ongewenste uitingen op bijvoorbeeld social media. Daarnaast delen we in toenemende mate kennis met en van derden. Zo verwijzen we bijvoorbeeld vanuit de Hulpmiddelenwijzer naar Thuisarts.nl of vanuit VGN.nl naar praktische informatie op Kennisplein Gehandicaptensector. Dan weet de gebruiker dat wij de afzender zijn en de informatie klopt.'
De informatie die Vilans zo aanbiedt, kan wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar kan ook ervaringskennis of praktijkgerichte kennis zijn. 'Alle drie kan even waardevol zijn', zegt Ahrens. De Vries vult aan: 'Iedereen in de langdurige zorg die op zoek is naar kennis, moet die bij ons kunnen vinden. Die moet weten: hier staat het. Dat biedt een enorme meerwaarde in het woud aan informatie die via internet beschikbaar is, en waarvan de betrouwbaarheid, begrijpelijkheid en toepasbaarheid niet altijd gegarandeerd zijn.'
Aanbod Vilans verder verrijken
Vilans heeft de nadrukkelijke ambitie om via doorontwikkeling het aanbod verder te verrijken. 'Het is belangrijk dat iedereen met een zorgvraag ook in de toekomst goede zorg kan krijgen', zegt Ahrens. 'De zorg staat voor complexe uitdagingen. Wij dragen daaraan bij met toepasbare kennis die we in samenwerking met verschillende partijen ontwikkelen.' De Vries vult aan: 'We zien dat het zoek- en vindgedrag verandert, onder andere door AI. Met pilots testen hoe we meer impact kunnen maken. Dat doen we altijd in samenwerking met de doelgroepen.'
Dit gaat de waarde van het aanbod enorm vergroten, stellen beiden. 'De juiste informatie op het juiste moment in de juiste vorm bij de juiste gebruiker brengen', zegt Ahrens, 'daar gaat het om.'
Data benutten om bezoeker te helpen
Alle gebruik van de kennispleinen levert Vilans waardevolle data op als basis voor verdere verbetering. De Vries vertelt: 'We weten hoeveel bezoekers we hebben, we weten waar ze op welke kennispleinen komen en we weten hoe ver ze scrollen door de informatie die we daarop aanbieden. Op basis van kenmerken kunnen we zien welke artikelen op een bepaald moment veel gezien worden. Die kennis gebruiken we om te onderzoeken of de informatie die we op die onderwerpen aanbieden volledig is of wellicht actuele aanvulling behoeft die we weer op onze kennispleinen kunnen aanbieden. Dit stelt ons in staat om onze informatie op een heel gerichte manier te verrijken en up-to-date te houden. Ook de communities waarmee we experimenteren zullen hiertoe een interessante mogelijkheid gaan bieden. Hiermee maken we samenwerking voor kennisontwikkeling tussen zorgaanbieders mogelijk. Ook daaruit kan weer nieuwe kennis ontstaan die we vervolgens via onze kennispleinen aanbieden.'
'Uiteraard werken we bij dit alles volledig AVG-proof', zegt Ahrens, 'daar staan we voor. We anonimiseren persoonsgegevens en verwijderen data na gebruik direct, in lijn met onze publieke waarden.'
Nieuwe aanbestedingsprocedure van start gegaan
Voor het platform waarop Vilans alle kennis aanbiedt voor de langdurige zorg is de organisatie aanbesteding plichtig. 'De eerdere aanbesteding van vier jaar geleden loopt binnenkort af', vertelt De Vries. 'De nieuwe aanbiedingsprocedure loopt nu. Hiermee zijn we op zoek naar een partij die het interessant vindt om ons te ondersteunen in onze niet aflatende ambitie om ons kennisaanbod voortdurend te verrijken en verbeteren. Samen kunnen we er dan voor zorgen dat kennis vindbaar, begrijpelijk en toepasbaar is, passend bij degen die ermee aan de slag gaat.'