Naar hoofdinhoud Naar footer

Valkuilen bij teamwerk en tips om deze te vermijden

We geven tips bij valkuilen die teams vaak tegenkomen op de weg naar betere zelfmanagementondersteuning (Handleiding Zorgen voor Zelfzorg, 2015). De handleiding vind je onderaan deze pagina bij Downloads.

Valkuil 1: De verplichte cursus, maar geen ruimte voor leren in de praktijk
Mensen leren vooral in de dagelijkse praktijk terwijl de opbrengst van cursussen en trainingen beperkt is. Zonder opvolging in de praktijk, feedback en intervisie komt er geen blijvende gedragsverandering. Enkele tips:

  • Bied niet alleen trainingen aan, maar stimuleer en faciliteer daarop aansluitend ook intervisie, casuïstiekbesprekingen en feedback
  • Vraag cliënten om feedback aan het team te geven over hoe de zorg nu is vormgegeven
  • Beoordeel elkaar niet op gemaakte fouten, maar kijk wat je ervan kunt leren

Valkuil 2: Te snel het probleem willen oplossen
Voor ingewikkelde vraagstukken, zoals het vormgeven van zelfmanagementondersteuning is het belangrijk om niet te snel tot de oplossing te komen, maar eerst het probleem goed te verkennen.

  • Ga eerst aan de slag met het verkennen van ervaringen; formuleer op basis daarvan een visie en vul deze gaandeweg verder aan
  • Laat zorgverleners de zelfbedachte oplossingsrichtingen uitproberen
  • Verken samen welke interventies in jullie situatie passend zijn
  • Neem de ervaren werkdruk van zorgverleners serieus

Valkuil 3: Alle verantwoordelijkheid bij één zorgverlener leggen
Ook al is er een centrale zorgverlener of aanspreekpunt, zelfmanagementondersteuning blijft teamwerk en kan niet bij één enthousiasteling worden neergelegd. Dat leidt tot teleurstellingen.

  • Zorg ervoor dat zelfmanagementondersteuning als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het team wordt gezien.

Valkuil 4: Groots en meeslepend
Het klinkt misschien aantrekkelijk om veel tegelijk te willen veranderen, maar dit vraagt vaak te veel van een team.

  • Begin klein. Ga experimenteren met interventies en probeer nieuwe werkwijzen in de dagelijkse praktijk uit. Evalueer ze met elkaar en stel bij

Valkuil 5: Investeren in eHealth of interventies voor zelfmanagementondersteuning, maar niet in de professionals zelf
Het heeft geen zin om te investeren in (dure) eHealthoplossingen of interventies als je niet zorgt voor een goede zorgrelatie tussen zorgverlener en cliënt.

  • Ga niet bij voorbaat sturen op interventies als zelfmonitoring of een groepsbijeenkomst. Het gesprek en de relatie tussen zorgverlener en zorgvrager staan centraal, niet de interventies

Een laatste valkuil is: alles binnen het team goed regelen, maar vergeten aandacht te besteden aan de afspraken over zelfmanagement in de samenwerking met andere zorgverleners.

Downloads