Werkvorm Kampvuurgesprek
Gepubliceerd op: 27-05-2025
Wil je op een laagdrempelige manier meningen van andere collega’s verzamelen over een thema? Of werken aan een gedeeld standpunt of visie? Het kampvuurgesprek biedt een eenvoudige en goede manier om iedereen aan het woord te laten, om in gesprek te gaan met collega's, ervaringen te delen, elkaar beter te begrijpen en samen te werken aan een gezamenlijk besluit of antwoord op een vraag. Een goede werkvorm om een visie of uitgangspunten voor opendeurenbeleid vorm te geven.
Wat is een kampvuurgesprek?
Een kampvuurgesprek is een gesprek waarbij je op een rustige en veilige manier met elkaar in gesprek gaat. Het idee komt van de sfeer rond een kampvuur: een plek waar mensen open, eerlijk en zonder oordeel praten. Het doel van een kampvuurgesprek is om ervaringen, zorgen en ideeën met elkaar te delen zonder snel te oordelen of te reageren. Elke stem wordt gehoord en meegenomen.
Voor wie is het?
Iedereen kan een kampvuurgesprek organiseren. Of je nu beleidsmaker bent en meningen wilt ophalen over nieuw beoogd beleid of visie of wanneer je als zorgprofessional wilt reflecteren op de samenwerking binnen jouw team. En iedereen kan meedoen, hoe meer diverse perspectieven en zienswijzen, hoe rijker de uitkomst.
Hoe werkt het?
Het kampvuurgesprek heeft een eenvoudige aanpak:
1. Kies een rustige plek voor het gesprek en bepaal wie je uitnodigt
Nodig mensen uit die kunnen meepraten, ervaring en ideeën hebben en betrokken zijn bij het thema. Denk aan medewerkers (diverse functies), cliënten en verwanten.
2. Benoem een gespreksleider
De gespreksleider zorgt ervoor dat iedereen de ruimte krijgt om te praten. Naast de gespreksleider is er iemand die de vraag inbrengt: de initiatiefnemer.
3. Stel een thema/vraag vast
Het gesprek draait om een onderwerp dat voor iedereen belangrijk is, zoals een nieuwe visie op open deuren. De initiatiefnemer(s) leidt het onderwerp of de vraag kort in. Dit mag met een persoonlijk verhaal of voorbeeld zijn. De context en waar de vraag vandaan komt, zijn zo helder voor iedereen. Vervolgens is er kans om ter verduidelijking vragen te stellen. Soms verandert dit de vraag. Uiteindelijk is de centrale vraag voor iedereen helder en weten deelnemers waar het kampvuurgesprek over gaat.
4. Zienswijzen/wijsheid delen
Elke deelnemer die aanwezig is, mag tijdens het gesprek zijn zienswijze, verhaal, ervaringen en meningen delen. Het liefst komt iedereen aan de beurt.
5. Praat met respect
Als iemand praat, wordt er niet geoordeeld, gevraagd of gereageerd. Er wordt alleen geluisterd. Een 'talking stick' kan helpen voor rust en zorgt ervoor dat iedereen aan bod komt. Dit is een stok die in de ruimte ligt en die iedereen kan pakken als hij of zij iets wilt zeggen. De gespreksleider vat het verhaal samen en schrijft dit op een flap. Vervolgens nodigt de gespreksleider iedereen uit om iets te delen over het onderwerp/de centrale vraag.
6. Trek een conclusie en neem besluit
De initiatiefnemers van het kampvuurgesprek gebruiken alle informatie en opgehaalde verhalen om een conclusie te trekken. Ze gaan buiten de groep om in beraad voor reflectie en het nemen van een besluit. De gespreksleider kan hierbij helpen. Bij terugkomst delen de initiatiefnemers de conclusie en het besluit of antwoord op de vraag met de groep en schrijven dat op een flap. Het is belangrijk mogelijke zaken die nog uitgezocht moeten worden ook op de flap te schrijven.
7. Afronding
Alle aanwezigen worden bedankt voor de openheid, aanwezigheid en inbreng. Regel na het kampvuurgesprek een borrel of lunch om deelnemers de ruimte te geven met elkaar na te praten en aan te geven hoe het kampvuurgesprek is ervaren.